RM625

Hari Sabtu lepas, aku masuk pejabat pos di Alamanda... aku ambil no dan mintak borang rebet.

Aku isi borang rebet tu... tak susah lagi susah isi borang TT hantar duit bibik ke Indon... baru je aku selesai tulis no KPT.. ting-ting no aku dipanggil.... wah ini sudah bagus. Aku terus ke kaunter bagi KPT sambil aku mengisi borang rebet aku.

Lepas tu aku tengok kerani kaunter tu tulis 625... suruh aku cop jari kiri...

RM625 diserahkan and voila I now am richer by RM625 in less than 5 min.

Aku fikir kenapa lah dalam paper ada mereka yang sanggup beratur panjang sebelum pintu pejabat pos bukak dan berebut-rebut untuk dapatkan rebet tu... kalau aku memang tak sanggup tengok orang beratur macam dalam paper.

Bila aku bagitahu hubby... dia pun terkejut kerana proses mendapatkan rebet yang cepat dan senang.

"senang je... tak payah beratur panjang pun"

"orang lain dah semua dah ambik tu"

"kenapa tak nak tunggu...sanggup beratur panjang...lama pulak tu... bukan banyak pun RM625 bukan boleh tahan sebulan pun"

"bagi mereka yang perlukan duit RM625 tu besar nilainya... mungkin mereka nak pakai duit ke apa... kalau kita dah kering duitpun nilai RM625 tu cukup besar... boleh bagi makan anak bini 2 minggu tuh"

Aku terdiam... rasa tersentuh, betul cakap hubby bagi yang perlu duit... nilai RM625 tu sangat besar dan mereka sanggup beratur panjang untuk mengambilnya.

Oh ya, now that I am richer by RM625... apa plan aku untuk menghabiskannya... ha..ha... hubby geram aje sebab dia tak layak... dia pun beratur jugak lepas itu diberitahu

"kereta encik tak layak"

aku gelakkan hubby yang dah berangan nak dapatkan RM200.

Plan 1.

Aku nak beli Sijil Simpanan Premium mana tahu boleh menang Mercedes.

"selama you dok beli SSP... I rasa sebatang pen pun tak dapat" hubby perli aku


Plan 2.

Beli baju baru untuk kerja. Hubby dah banyak kali tegur wordrobe aku

"issh nak pakai lagi ke baju dulu-dulu tuh, orang dah tak pakai dah...kerja ada gaji belilah baju yang elok sikit"

"ok lagi apa... boleh pakai sekali-sekala... bukan orang tengok pun"

"iye lah nanti semua staff you cakap baju apalah you pakai"

Macamlah banyak sangat kain baju yang dapat aku beli dengan duit RM625... takpe esok Ahad aku ajak hubby pergi pilih baju kerja aku kat Jakel... mau menjerit hubby dengar Jakel tu.

Plan Tak Rancang 3.

Malam kami pergi buat groceries kat Econsave Balakong.... punyalah jauh just nak beli groceries.... kan aku dah cakap aku kalau masuk Carrefour Alamanda boleh muntah... so ada la excuse nak ke tempat lain... sebenarnya aku gunakan alasan nak beli kain sekolah kakak... beria-ia aku cakap ada kat Econsave... tapi nan ado....


Keluar Econsave aku dipengaruhi oleh budak jual Maxis Broadband... bayar RM1oo dah bolah ambik benda kecik bulat yang ada gambar kulit harimau bintang tu... Maxis Goes Wild.

Rumah aku ada PC tapi takde line internet... memang sengaja tidak dipasang untuk menggelakkan kakak menjadi kaki games kat PC. Cukuplah dia jadi hantu Chanel 715 Animax yang telah menjejaskan pelajarannya.

Entah apa budak cina tu telah menggoreng aku ataupun sebab aku rasa aku ada duit lebih sebanyak RM625... gatal aje tangan aku membayar RM100 dan Maxis Goes Wild ku bawa balik.

Pasang kat rumah.... ya ampun lembabnya yang amat sangat... aku cuba check email sampai sudah tak keluar or mungkin sebab PC aku ni berat dengan virus kut. Hubby kata kena reboot dulu... saper le nak reboot PC aku ni.


Plan 4.

Aku masuk tengok barang kat Seng Heng... aduss baru duit lebih RM 525.


Aku nak beli microwave... hubby cakap

"dah lama tak pakai microwave tak de masalah pun"

"eh nanti bulan puasa senang nak panaskan lauk"

"lama lagi nak puasa"

"ala I nak beli yang biasa je...just to reheat ajer... tak mahal dalam RM300-400 jer"

"you ni pantang ada duit"

Aku minat yang all in one tu yang seribu lebih... boleh grill, steam, bake and segala macam tu...

"berapa kali you nak buat kek?... nak makan kek baik beli je la"

Aku diam ajer sebab microwave lama aku yang kong tu pun convection ada fungsi grill and oven for baking tapi sudahnya bibik guna untuk reheat ajer. Akhirnya aku pun pilih brand Samsung yg 34L for RM340.00... yang simple aje... aku rasa hanya boleh reheat aje kut... ok la tuh.

Bibik pulak yang terlebih happy bila aku beli microwave...

"oh saya sudah tak payah panaskan lauk pakai kuali... susah"

"amboii kamu pulak yang suka... pandai ke nak guna"

"kan dah pernah guna... yang ni tak pandai lagi... nanti kakak ajar saya pandaila"

Plan Tak Rancang 5.

Masuk Ikea laju je aku beli lampu tidur kakak konon nak ganti lampu tidur kakak yang dah pecah.

Aku bekas kaca untuk letak bola kristal yang rendam air... aku rasa cantik pulak tengok bebola beraneka warna tu... dulu aku tak rasa bebola kristal tu cantik.

Aku beli pot pourri... selama ini tak pernah aku beli pot pourri... duit lebih kut

Aku beli benda-benda kecik untuk dapur...


RM625 in less than 2 days... seronok belanja duit free ni..

balik rumah hubby cakap

"... duit tu kerajaan bagi subsidi isi minyak RM 50 sebulan.. RM625 tu untuk setahun"

"nanti I isi la RM50... takpe lepas tu you isi pulak"

Hubby tahu aku memang tak isi minyak kereta... aku isi kalau terdesak aje kalau dah naik lampu...

Oh ya aku ada belen RM185... apa aku nak beli ni... macamanalah perempuan kaya yang terlebih duit ribu-riban... agaknya fikiran mereka penuh dengan perancangan bershopping aje... sedangkan aku ada lebih RM625 pun dah seronok.. ha..ha..

Aku belanja hubby makan asam laksa la...kesihan dia tak dapat duit rebet.

No comments: