Marah

Rumah aku memang havoc pagi Sabtu... aku tak boleh nak sleep in lama-lama... aku kena jadi drebar anak-anak aku.

Aku akan prepare breakfast untuk anak-anak, make sure they eat their breakfast and the most difficult part is te get them ready for their piano class... anak-anak in their weekend mood will malas-malas tengok tv... main dan buat segala benda except bersiap. Aku pun sama bermalas over breakfast reading papers and baca majalah... bila dah pukul 10 pagi mulalah siren aku keluar....

Aku nak masak spaghetti as requested by kakak... biasalah aku mana tahu kat mana spaghetti tu so aku jerit kat bibik tanyakan mana dia simpan spaghetti... bibik turun nak cakap dia simpan kat dlm fridge... aik simpan spaghetti dalam fridge patut aku cari tak jumpa.

Masa tu bibik tinggalkan Inas dalam bilik air... and suddenly Inas buat hal... dia merajuk lepas tu menangis cakap bibik tinggalkan dia.. aku cakaple elok-elok suruh dia mandi... tak jalan... aku bagi warning light-light... tak jalan... lepas tu...

Aku pun pasang siren dan mulalah aku pot pet... aku memang pantang kalau anak aku mengada yang tak boleh diterima... berdas-das aku pot-pet... dalam esak tangis tu Inas mandi dan bersiap. Aku memang tak kasi can aku diam aje sepanjang jalan... kakak dan Izz pun aku tengok kecut perut dengan aku.... aku jarang marah... bila aku marah memang berapi-api.

Aku cakap kat cikgu piano yang Inas is not in good mood. Habis piano dia still distance ari aku... biarlah walaupun hati aku tersentuh jugak tapi memikirkan I need to teach her a lesson aku keraskan hati.

Later after lunch... agaknya dah kenyang sambil mereka bergurau... mereka cium-cium pipi aku.. Inas pun cium sama agaknya dia dah lupa yang dia sentapp dengan aku tadi.

Kat rumah when all setlled aku panggil anak-anak aku dan cakap

"mummy tak suka anak-anak mummy asyik nangis... tak suka nak manja-manja.. sikit-sikit nak nangis"

"kalau tak sakit tak berdarah tak payah nak nangis... buat tak tahu aje bukan nak jadi apa pun kalau tak nangis"

Inas tanya

"mummy anak mummy saper yang paling manja"

aiyoo aku tak terjawab... agaknya dia nak aku confirmkan siapa yang lebih manja... Inas tengok aku diam dia tolong jawab

"Izz kan yang paling manja"

"aha Inas tak manja sangat kan... tapi pagi tadi kenapa Inas nangis sebab nak mandi... lepas ni Inas tak nak buat macam tu lagi kan"

"Iye"

Aku harap anak-anak aku boleh faham kenapa aku tak suka mereka merengek tak tentu hala, tak suka bila mereka mengada-gada semacam... rimas aku... kalau aku rimas orang lain pun mesti rimas dan aku tak nak orang lain rimas dengan mereka.

2 comments:

HAPPYIRFA said...

salam..
samalah ngan saya.x suka anak merengek dan mengada.sikit2 nangis.sy selalu cakap'yg nangis sakan ni sakit ker?kalau x sakit x payah nangis'

Nyza said...

mak dan pak never rimas kalau inas merengek ..silap haribulan kita kena marah balik... i used to be one .. so now i tolong pujuk but never success..baru berjaya sekali pujuk dier...