Happy 60th Birthday to Mak

Mak sudah melangkah ke umur 60 tahun hari ini... sebenarnya aku tak pernah bayangkan kalau mak dah umur 60 tahun kerana aku rasa 60 tahun tu terlalu tua, tapi hari ini bila aku tengok mak yang dah tiba ke usia 60 tahun aku rasa biasa aje... macam aku melihat muka mak di usianya sebelum ini.

Mak baru selesai buat MRI utk slip disc... 2,3 tahun kebelakangan ini mak ada masalah sakit lutut yang membataskan pergerakannya... awal tahun ini mak menjalani rawatan pakar dan nampaknya mak sudah dapat berjalan dengan baik... aku dan adik-adik dah bawa mak berjalan dari Sogo ke kedai kain Jakel dan mak kata dia tak sakit dengan perjalanan yang agak jauh itu.

Mak ada di rumah aku, aku seronok melihat mak melayan cucu-cucunya... aku harap mak akan terus dapat melayan anak-anak dan cucu-cucunya untuk tempoh yang lebih lama lagi... aku tak dapat bayangkan jika mak dijemput lebih awal olehNya... semoga Allah panjangkan umur mak.

Bila malam anak-anak aku akan heret tilam dan bantal untuk tidur dengan mak di biliknya di bawah... semenjak mak sakit kaki dia tak pernah naik tangga untuk ke tingkat atas rumah aku. Anak aku akan mandi bilik air bawah walaupun takde air panas... rasanya anak-anak aku jarang naik ke atas kalau mak aku ada... semuanya meleseh kat mak...
aku pun sama meleseh dekat mak bercerita macam-macam, kadang-kadang dah tengah malam baru aku naik bilik leka bersembang dengan mak.

Mak aku ni penyayang orangnya, cucu-cucunya manja semacam dengan dia, kalau dia ada maka rumah aku akan tenang sebab mak aku tak bagi aku tinggikan suara kat anak-anak... kalau aku bising nanti mata mak mulalah bergenang...

Muka aku dan mak seiras walaupun aku tak secerah kulit mak...

Beza aku dan mak adalah penampilan.


Mak seorang yang kemas, sentiasa memakai baju kurung, semasa muda mak akan memakai baju kurung sepasang dalam rumah, sekarang mak pakai baju kurung dengan kain batik aje.

Aku pulak selagi badan tak melekit tak mandila... kalau mandi pun pakai t-shirt buruk-buruk aje... bukan nak pergi mana pun.

Mak sentiasa dengan bedak dan rambut bersikat rapi, aku pulak selagi tak keluar naik kereta tak sapu bedak, rambut asal ikat getah aje.

Persamaan aku dengan mak adalah kesukaan.

Aku dan mak suka makan... kami suka cuba pelbagai makanan... kalau aku jumpa makanan baru yang sedap aku mesti teringatkan mak dan aku mesti akan belikan sedikit untuk mak.

Selalunya pada hari jadi mak, sebagai hadiah, aku akan bawa adik-beradik aku dan famili makan-makan di hotel, mak paling suka hi-tea di hotel sebab banyak pilihan desserts tapi tahun ini mak dah pesan dia tak nak makan kat luar lagi... takpe lah aku masak je la untuk mak.


Aku dan mak suka warna terang untuk baju... senang nak pilih kain untuk mak.. carilah yang warna merah, hijau ataupun kuning mesti mak suka.

Aku dan mak cepat menangis... benda-benda kecik pun senang menitiskan air mata. Kami berdua ni penydiah orangnya.

Dan yang paling ketara ialah aku dan mak tak ada anak lelaki... mak bernasib baik mempunyai menantu lelaki yang baik... Insya Allah aku juga berdoa dikurniakan menantu lelaki yang baik.

Selamat mencapai usia 60 tahun mak... Ma sayang mak.

No comments: