Cuba Berjimat

Harga minyak naik... harga semua barang lain ikut naik, takut tengok kenaikan harga barang.

Semua bercakap nak jimatkan penggunaan minyak kereta. Ada yang suggest naik beskal aje ke pejabat... jimat banyak... ada yang suggest beli i-charge pasang di kereta untuk jimatkan minyak.

Macamana agaknya aku naik beskal dengan kain kurung yang berterbangan dan bila aku park beskal di parking kereta... aku akan tiba sebagai wanita paling 'anggun' dengan rambut overblown dan muka berminyak... mana sempat nak touch up kalau naik beskal ... dengan cuaca tak menentu aku mungkin terpaksa berhenti every 10 min disebabkan panas atau hujan...


Aku tak boleh nak agree dengan cadangan naik beskal oleh kawan-kawan, bukan aku tak sokong tapi sebab aku tak reti naik beskal... so aku terpaksalah naik kereta yang selesa dengan aircond, dan yang pentingnya aku boleh touch up muka dan rambut aku masa aku berhenti di lampu merah.

Walaupun begitu, aku juga telah cuba untuk berjimat, dan aku pilin cara penjimatkan yang paling tak signifikan ialah aku bawa kereta pada kelajuan 80km/h sahaja... bayangkan betapa tak logika membawa kereta di jalanraya sekitar Cyberjaya yang lurus, luas dan kurang kereta... aku stress... ye aku stress sebab mata aku tak lepas dari speedmeter nak make sure speed is 80km/h tapi untuk 15 min driving time masih lagi ok... aku ikut cara USA di zaman mereka menghadapi krisis minyak... dan dari apa yang aku baca cara ini berjaya.... tapi untuk jangka pendek aku mungkin dapat jimatkan 2,3 hengget jer kot...nak beli cendol 2 mangkuk untuk belanja hubby pun tak lepasss.

Nota:

Aku balik lewat semalam, masuk rumah hubby cakap kena buat groceries... dan kena naik kereta aku yang dah ada di luar... aku ada cakap dengan hubby sekarang aku bawak kereta 80km/h ajer... aku cakap ok je bawak slow bukan nak rushing ke mana...

Bila lepas simpang rumah aku.....desubbbb hubby tekan minyak.... aiyoooo habislah minyak yang aku dah jimatkan.... sungguh tak supportive


No comments: