mak bimbang

mak datang minggu lepas.... eta bawak mak bercuti ke cameron highlands sempena tahun baru china... mak suka berjalan... aku dah janji nak bawak mak ke langkawi tapi masih janji tinggal janji... bila agaknya aku akan dapat bawak mak ke langkawi.

iman, inas dan izz happy bila mama dia datang...

iman dan inas berlari ke pintu memeluk mama mereka

dan aku tergelak bila izz mengur mamanya

"hi mama!!!" amboi boleh hi hi lagi sambil makan di meja

bila malam, iman dan inas akan bentang tilam dan bersempit-sempit tidur dalam bilik mama... sanggup tu tidur atas tilam nipis tanpa aircond

"biarla they all merasa tidur dengan tok nenek nanti dah besar tak nak dah tidur sama" kata hubby bila aku cakap bilik tetamu tu sempit bila mereka tidur.

bila mak ada aku memeang tak lepas peluang sembang habis-habisan dengan mak

"nanti tak payah beli barang baby lagi.... tunggu lepas beranak pun takpe" kata mak

"ala susahla lepas beranak...nak beli tapi tunggu dah nak beranak sangat nanti" aku balas eh mana boleh aku tak shopping barang baby kan...

"mak tak berani cakap kat orang lagi takut nanti gugur lagi... jangan lebih-lebih pulak kalau tak jadi lagi kali ni macamana" mak macam risau je tak nak sembang pasal babay

"doktor cakap ok je takde apa-apa" kata aku

"mama doktor kata baby dalam perut mummy baby boy tapi kena pegi check lagi bulan depan nak confirm betulke boy..." kakak happy je bagitahu mama dia

"eh mana kakak tahu" mak memang cukup berhati-hati cakap pasal benda yang tidak pasti

"doktor kata nampak macam boy tapi doktor tak berani nak confirm lagi takut yang nampak tu tali pusat je" aku bagitahu mak

"kalau dapat adik lelaki bestla kan kakak" mata mak dah mula merah.... mak tak ada anak lelaki, dan mak mesti suka kalau ditakdirkan aku dapat anak lelaki kali ini.

"nanti aqiqah buat kat kampung, mak beli lah kambing" aku cakap hubby dah setuju suruh buat aqiqah baby nanti kat kampung aku lebih meriah.

"isshhh nanti dah beranak la baru cari kambing... beranak dulu nanti baru nak suruh pak ngah cari kambing" kata mak

mak masih lagi risau pasal aku...




No comments: