Anak PERMATA

Kerja aku amat berkait dengan kanak-kanak dan tagline kerja aku ialah "Setiap Anak Permata Negara" atau "Every Child Is Precious".

Jadi aku amat kecewa bila aku memerhatikan sebilangan besar ibu/bapa seperti lupa akan anak mereka adalah permata mereka...

Jadi...

Aku geram kalau ibubapa hanya anggap anak sekadar nak melengkapkan syarat kahwin kena ada anak... bila dah anak tak pandai jaga anak.

Aku heran bila pasangan yang baru kahwin susah hati kalau masih tak pregnant tapi bila anak dah lahir tidak pulak mereka bersusah hati untuk memberi asuhan yang baik.

dan

Aku paling marah bila ada bapa tinggalkan anak mereka...

Bila aku berjumpa dengan ibu-ibu yang telah ditinggalkan suami, aku jadi sedih mendengar kisah mereka:

Ibu melayu, muda dalam awal 20an setelah 2 tahun diceraikan suami.

" saya tinggalkan aje 2 anak saya di rumah, pandai-pandailah mereka uruskan diri mereka pergi balik sekolah, makan minum mereka di rumah... saya kerja di Projet asyik OT je... kalau saya tak OT memang tak cukup gaji basic"

Aku terbayangkan 2 anak lelakinya yang masih kecil terbiar di rumah dan jika keadaan ini berterusan aku bimbang mereka terjebak dalam aktiviti tidak sihat. Aku kesian ibu muda ini yang tersepit di kehidupan kota.

Ibu cina, muda lewat 20an dan masih cantik ditinggalkan suami selepas melahirkan anak pertama.

"Awak cantik pun pun suami tinggal ke?"

"suami saya tinggalkan saya sebab saya lahirkan anak perempuan, ibu mertua saya pun tak suka dapat cucu perempuan"

"Nama anak awal Hilary ye... mungkin boleh jadi macam Hilary Clinton tau" aku cuba sejukkan hatinya.

Aku kutip cerita sedih semasa aku di Bercham tempohari...

No comments: