aku sebagai ibu

Sempena Hari Ibu, banyak artikel pasal ibu ditulis, aku banyak baca cerita pasal kebesaran kasih ibu... macam-macam cerita, yang baik aku jadikan teladan dan lebihnya aku simpan jadikan sempadan.

Aku dah 10 tahun menjadi ibu... aku pun tak tahu samada aku jadi ibu yang baik atau sebaliknya di mata anak-anakku.. semestinya aku harap aku adalah ibu yang terbaik, itu doa aku sentiasa.

Aku sebagai ibu:

1. Hmmm aku rasa aku garang, aku strict... very orthodox style ... aku marah, aku bising, aku membebel sampai kakak tutup telinga... mulut aku memang pot-pet je lah.

Hubby pening agaknya dengan aku... dia selalu cakap "esok anak-anak dah besar, semua tak nak duduk rumah...you duduk sorang-sorang"

tapi hubby tak pernah stopkan aku dari pot-pet... agaknya kalau aku diam dia mesti ingat aku sakit.


Tapi aku tak pernah tangankan anak... kiranya aku mendidik anak guna suara gituh... cukuplah anak-anak aku terseksa dengar suara aku yang sumbang, pitching hanyut ke laut dan kuat bergema satu rumah...

2. Aku ni berkira dengan anak... tak boleh beli itu tak boleh beli ini selalunya bebenda merepek macam toys, pencils, stickers memang aku tak bagi sebab dah bertimbun kat rumah.

Bila Izz pergi kelas piano dengan hubby dia mesti pau cookies Famous Amos, tapi bila pergi dengan aku Izz tak pernah mintak pun. Kalau hubby tanya kenapa Izz tak beli cookies dia cakap "Izz tak nampak kedai cookies" bolehhh gituh tak nampak kedai sebab nak protect aku ... hubby sakan gelakkan aku yang kedekut.

Hubby cakap " esok anak-anak besar, semua tak nak keluar jalan dengan you... semua benda tak boleh beli" hubby memang senang spend untuk anak-anak.

Kakak dan Inas agaknya dah give up dengan aku, mereka jarang mintak nak beli benda yang aku consider merepek... kalau nak beli dengan duit tabung pun aku tak bagi... macam mak tiri.

Tapi bila aku shopping... aku banyak beli barang anak...

3. Aku suka dikelilingi anak-anak... kalau boleh aku nak heret anak-anak ke mana-mana... kalau aku nak keluar rumah mulut aku cepat aje offer siapa nak ikut... aku boleh layan anak-anak bercakap 3 orang serentak walaupun aku sesak nafas nak fahamkan apa ceritanya, aku tak marah kalau mereka lompat tonggang langgang...main bersepah asal jangan main barang aku sudahla... aku nak anak-anak aku jadi budak-budak biasa.

4. Aku nak jadi kawan baik anak-anak aku... aku suka bercerita dengan anak-anak aku pasal sekolah, pasal cikgu, kawan-kawan, tv... aku suka bila dapat berbual macam kawan dengan anak aku... lagipun aku suka bercakap... kalau aku tak layan anak nak layan saper lagi... tak kan aku nak borak dengan bibik pulak... hubby aku malas layan aku





No comments: