Cerita Hari Ibu

Sabtu pagi, masa breakfast, minum nescafe baca paper (The Star as usual sebab banyak iklan jualan... ) aku dengar anak-anak sibuk dengan tabung mereka, tengah bincang apa nak beli kat aku... I was touched as I listened to them...so sweet of them.

Izz datang kat aku cakap " Mummy nanti lepas piano nak gi Carrefour tapi mummy jangan ikut..."

"Oklah Izz gi dengan Mokcu dan bibik" aku sporting la sikit

Lepas breakfast kami ke Alamanda, tempat lepak aku dari pukul 11.00 pagi hingga 1.00 petang, tunggu anak-anak habis kelas piano... nasib baik aku ada 2 weddings so bolehlah aku killed time pegi Parkson untuk cari hadiah....

Balik rumah... anak-anak sibuk kat meja makan... ada surprise kata mereka.

Aku dan hubby pergi wedding, anak-anak tak nak ikut

Aku " saper nak ikut pegi kenduri? "

Diam.

Aku " eh mummy takde anak ke? takde saper pun jawab, ngapa tak ikut "

Izz " tak ada apa pun kat kenduri, makan je "

Aku " nanti kalau kawan mummy tanya mana anak.. mummy takde anak ke?"

Kakak " mummy cakapla anak mummy tengok TV "

Aarrrggghhhh ... this is not good... kecik-kecik lagi tak nak ikut dah besar nanti lagi tak nak ikut... masa aku kecik dulu pantang mak aku pakai lawa je mulalah aku menyendeng nak ikut... bukan mak aku layan pun...

Hubby suka anak tak nak ikut sebab dia boleh mingle dengan kawan-kawan, aku pulak suka nak heret gerabak kalau pegi mana-mana... seronok ramai-ramai..

Balik wedding... kakak dengan tak sabarnya cakap ada surprise bawah bantal, Inas dan Izz cakap ada surprise dalam almari.... hmmm surprise tapi dah siap cakap...

Ahad, after subuh...I stayed in bed until 9.00 am... bestnya tidur... aku jaga bila anak-anak masuk kejutkan aku dengan surprise mereka... I am so touched when I read their cards... hubby ambik gambar aku yang masih dalam selimut dikelilingi anak-anak memegang kad Hari Ibu mereka....

Kakak " mummy tahun depan kakak nak beli kad yang lagi cantik" bila dia tengok aku happy baca kad dia.

I had a wonderful Mother's Day... thanks to my 3 beautiful princesses...

Kakak, Inas dan Izz cakap mereka bawak RM5 aje semalam jadi tak dapat nak pilih kad yang cantik... pilih kad pun kad ikut bajet RM5 alahai kesian...

Aku malas nak masak... cuti Hari Ibu kononnya lagipun aku ada wedding di Shah Alam.

Hubby dah siap breakfast sendiri... dia pun layan aje aku tidur... ala bukan selalu.. aku rasa hubby buat telur separuh masak dan nescafe... aku tengok bekas dalam sink.


Pukul 11.30 pagi... adik sms cakap mak aku nak makan kari kepala ikan dan udang... dah seminggu dia datang tak sempat makan kari yang aku masak... dia rotate duduk rumah aku, rumah Ita dan rumah Ida... alamakkk ... tapi untuk mak yang aku sayang aku masak jugak... mak aku memang suka makan kari yang aku masak.... mesti mak aku suka dapat makan kari... walaupun aku ingin dilayan pada Hari Ibu... tapi aku masih ada mak untuk aku berikan layanan... dan melayan mak aku lebih penting...

Lepas wedding, aku cari hadiah untuk mak... aku dan hubby beli selipar Scholl untuk mak dan mak Kedah... hubby pun beli jugak kasut untuk aku.... ha..ha... tahun ini aku, mak dan mak Kedah semua dapat Scholl.

Aku tiba rumah pukul 5 pm... dalam 5.30 pm mak, adik, Che Pah dan Niza sampai... kami dah plan nak bawak mak makan tapi mak nak jugak balik kampung malam tu... mak dah rindu rumah dia... mak kata dia tak perasan Hari Ibu kalau tidak dia beli tikat balik Isnin.. takpelah nanti birthday mak..kami suruh dia datang untuk celebrate... mak kata cukuplah dengan hadiah yang dia dapat.. tak makan besar pun takpe... dia dah happy.

Kami makan je kat rumah... aku masak 2 ekor kepala ikan, Che Pah masak udang ala thai

Lepas maghrib kami hantar mak ke stesen bas Kajang... mak balik dengan adik... Ida dan keluarga dah tunggu di sana...

Sebelum naik bas, seperti selalu mak akan peluk cium aku dan adik-adik macam kami budak kecik walaupun kami semua dah besar dan berkeluarga... mak tak jemu berikan peluk ciumnya... kami masih anak-anaknya.. dan seperti selalu mak akan menangis meninggalkan kami.

Selamat Hari Ibu... nikmat anugerah Allah berikan menjadi ibu... peganglah amanah Allah ini dengan sebaik-baiknya.

Aku dalam diam juga memanjangkan ucapan Selamat Hari Ibu buat kawan aku, dengan izin Allah dapat memelihara amanahNya, seorang anak angkat lelaki yang sungguh comel. Welcome you on board ... semoga dapat menjadi ibu yang baik.

2 comments:

HAPPYIRFA said...

salam ..
so sweat.kita x dapat hadiah/kad pun tahun ni..cuma sms dr mak dan adik serta kawan blogger jer.oklah dr xde

pB said...

Salam ...


anok anok pB bui kad ..
hok sulong tu buat gelang manik ...